dinsdag 5 april 2011

Dat waren nog eens tijden....

29 juni 1983

Beste C.

Om te beginnen: veel dank voor je brief van 23 juni. Wees niet bang dat ik me niet gevleid zou voelen door je aanbod van een nieuwe novelle een mooie uitgave te maken - ik houd van mooi uitziende boeken, zij het niet geheel ongeacht hun inhoud, en ik vind dat eerder door jou verzorgde uitgaven er voortreffelijk uitzagen. Een paar exemplaren van een prachtige bibliofiele editie, om uit te delen aan mijn liefste vrienden, wat kan ik meer willen? Helaas is er één reden waarom ik niet enthousiast ja kan zeggen tegen je voorstel: die novelle is er niet. Natuurlijk, ze valt te schrijven, maar dat veronderstelt eerstens een idee en tweedens een heleboel tijd. Bij gelegenheid komt dat idee wel, en ook de benodigde tijd valt vrij te maken, maar het is me op dit moment allemaal te onzeker om je iets toe te zeggen. Voor mij hebben de roman die de opvolger van 'Palmslag' moet worden en eventuele bezigheden op het gebied van toneel, theater en kleinkunst momenteel voorrang - en dat alles moet dan gerealiseerd worden bij een drukke baan, de Van der Leeuw-lezing in september en veel afspraken. En: de opnieuw verlangde en intens te beleven maand in Griekenland in het vooruitzicht. Kortom, ik wil wel, maar ik weet niet hoe en wanneer; ik zou je onrecht doen als ik je voor dit jaar iets beloofde. Dat alles neemt niet weg dat ik me graag de vrijheid voorbehoud je te raadplegen als ik ploseling wèl een idee & tijd heb, en liever nog: een manuscript. Maar op zulke vage toezeggingen kun jij ook geen serie bouwen, dat begrijp ik. Zien we elkaar eerdaags in de Wolthoorn of in een ander etablissement, dan hebben we het er nog wel over; dan kun je me ook vertellen hoe je Van Krevelen en Oek de Jong's 'Lui oog' op het spoor kwam, een mededeling in je brief die wat cryptisch bleef. Of George in de Glenn Gould Society geinteresseerd is, tenslotte, weet ik niet - hij heeft Wagner en Byron al, en er zijn intenties voor Shakespeare. Ik zal het echter nog eens onder zijn aandacht brengen, dan hoor je het mettertijd wel. Ook van mij: tot ziens & hartelijke groet,

Anton (Brand)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten