dinsdag 21 januari 2014

Bezuinigingstip(s)

De wethouder met die vreemde naam, Dig Istha, wil drastische maatregelen om de bedrijfsvoering van De Stadsschouwburg en De Oosterpoort in Groningen helderder krijgen. Mooi woord: helderder. Daar had men jaren geleden al mee moeten beginnen. Meneer Dig sluit "een ingreep in de programmering niet uit" en daar zit 'm nou precies de kneep. Begin er mee door die goed betaalde programmeuse van De Oosterpoort met ingang van heden op de natte keien te zetten. Dat scheelt al een fikse slok op een aangeklede borrel. Ze kan met de opbrengst van dat flutboekje over de fiedel van moederskant zeker een weekje overleven en daarna haalt ze de fluit maar weer uit het vet en fluit zich een stuk in de rondte. Dat zal ons een zorg wezen. Mevrouw gaat dit jaar niet naar de Canarische Eilanden en kan het uitgespaarde geld mooi in de reeds rijk gevulde portemonnee houden. Lekkere leeftocht. Een baantje als programmeuse is anno 2014 volslagen overbodig, de eerste de beste administratief medewerker op vet-MBO niveau kan dit doen. Even Riaskoff in Amsterdam bellen of een ander impresariaatje en hupsakee: daar is het volgende beroerd bezochte (piano-)recital alweer geregeld. Seizoen 2013/2014...laten we kijken welke data nu nog ingevuld kunnen worden. Even bellen met Ten Have, misschien willen ze voor een zacht prijsje wel het Fiorelli Ensemble 'overboeken'. Het zijn drie musici en stel voor, 'Grote Programmeuse', er twee te betalen en de derde voor nothing. Een variant op de hamsterweken van de bekende grootgrutter. Want zo zit de kwestie in elkaar geachte lezer: het aanbod is aanzienlijk groter dan de vraag en niet iedereen komt aan de bekende voederbak. Het is trekken en duwen, beetje netwerken op de jaarlijks terugkerende kamermuziekdag, programmeuses naar de mond praten, hier een dure folder formaat A5 achteloos op een kraam werpen, daar een stapeltje neerleggen...kortom: misschien val je wel op met je duo, trio, kwartet, kwintet, sextet, septet, octet, nonet of ensemble. Want andermaal, het aanbod is overweldigend en de vraag niet (meer). Dus dien je in deze tijden te denken aan crowdfunding en vooral veel lawaai maken en beide in eigen hand houden. Je hebt goed betaalde krachten als Van den B. absoluut niet nodig. Ze loopt voor de volle 100% aan het handje van een paar impresariaten die de dienst uitmaken dus val jij sowieso buiten het bootje. Het baantje van programmeuse is volkomen achterhaald en dientengevolge totaal overbodig. En als je dan ook nog te maken krijgt met een ritselaar als Van den B., wordt elke vorm van muzikale ambitie kapot gereten door die kleurloze intendant.
We kunnen nogmaals stellen dat het aanbod ongelooflijk groot is waaruit de meeste alleen optreden en alleen is alleen omdat er verder geen levende ziel in de zaal zit. Want Van den B. let niet op kwaliteit maar op data-kwantiteit. Ze zal en moet iedere door God gegeven dag de zaal in De Oosterpoort boeken want dat staat kennelijk in d'r taakomschrijving. 'Bekende' artiesten als P. Wispelwey of de broertjes Lucas en Arthur Jussen of J. Jansen wil ze wel aan avondje gunnen want daar kan ze zich geen buil aan vallen maar de overige worden keurig geregeld door haar bevriende impresariaten en daar heeft zij verder geen omkijken naar. Buitenstaanders hebben de regie en schuiven de opgeviste 'virtuozen' door tot in de handjes van de fluitfluisteraar die keer op keer moet constateren dat er geen mens in de zaal zit. Kapitalen kost deze manier van werken maar dat zal de hermetisch op haar beklede stoel getimmerde programmeuse een worst wezen. Dat dit anno 2014 zo is als het is, zou onmiddellijk gewijzigd moeten worden en het is te hopen dat onze Dig snel maatregelen treft.
Er komt een tijd dat musici zich moeten 'inkopen' om een datum vast te mogen leggen waarop ze hun kunsten mogen vertonen, en die tijd nadert met rasse schreden.  En als je een juffrouw bent en lief praat over de programmeuse, dan zit het er dik in dat je een streepje voor hebt bij de fluitfluisteraar.
Kortom Dig: begin er mee direct een aantal overbodigen te schrappen als daar zijn marketeers (!?), programmeuses, voeg vervolgens de afdelingen toneel, dans, muziektheater, cabaret, musical, jeugd- en jongerentheater (wat een waanzin...) met het kantoor van de klassieke muziek en opera samen en zie daar: de eerste pilaar om de Stadsschouwburg te stutten is gefinancierd. Ruimschoots.

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten