dinsdag 8 september 2015

Prachtuitgave (maar ik heb 'm niet meer)


WARREN, Hans Zeven gedichten van liefde. (Groningen, C. Hofmann, 1976). 47,8 x 32,0 cm. Linnen. (22) p. Volledig met de hand geschreven door Ineke Boschloo op verschillende soorten Ingres in een oplage van slechts 4 Romeins genummerde en door auteur, initiafnemer en kunstenares gesigneerde exemplaren. 1e druk.
Exemplaar nummer ‘I’ met een handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan de initiatiefnemer: ‘Kees, door jouw initiatief/ en Inekes kunnen ontstond/ dit monument van/ moderne calligrafie./ Ik dank je daarvoor./ Hans Warren/ Kloetinge, 24 juni ’77’. Daarnaast een handgeschreven, gesigneerde opdracht van de kunstenares aan dezelfde: ‘lieve Kees,/ de eerste en hopelijk/ niet laatste vrucht van/ onze hechte samenwerking./ Ineke/ 24 juni 77’.
‘Omstreeks kwart voor een kwamen Ineke Boschloo en Klaas Tuynman [= Kees Hofmann]. Ze zijn tot kwart voor acht gebleven. Ineke studeert aan de Kunstacademie te Groningen. Ik schat haar half de twintig. Niet knap, maar een aardige persoonlijkheid. Ik werd er stil van toen ze de vier boeken uitpakte die ze gemaakt heeft. Het zijn mijn Zes (sic) gedichten van liefde op groot formaat, 47,5 X 31,5 centimeter. Alle vier verschillend, telkens met anders gekleurde verf of inkt in twee kleuren op divers getint Ingres-papier geschreven. Een monnikenwerk, een monument van hedendaagse kalligrafie.’ (Geheim dagboek. 1977-1978. Twaalfde deel (1994), p. 70)
Deze prachtige folio-uitgave van zeven liefdesgedichten, die in mei-juni 1976 in Maatstaf stonden, is absoluut de allerzeldzaamste Warren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten