dinsdag 23 juni 2009

Sanguinisch en Cholerisch

Neen dit zijn geen diseases, hoe komt u daar nu toch bij? Waarom altijd zo negatief beste lezer, dat valt me de laatste tijd vaker op. Ik hou heus wel van u, dat is het punt niet, maar dat negatieve gedoe begint me wel 'ns de keel uit te hangen. Neem een voorbeeld aan mij, monter en opgewekt, altijd 'in' voor een grapje, kwinkslagje hier en een dijenkletsertje daar, kortom, niets aan de handa Halleluja! Neem het leven toch wat luchtiger, geniet er toch van. Natuurlijk zijn er ellendelingen die u plagen, uw bestaan proberen te vergallen, leugens verspreiden en het liefst zien dat uw kist verpulvert tot as (incl. uzelve) maar dat is toch geen reden, lieve geachte lezer, dat u op dit ondermaanse rondloopt als een gefrustreerde idioot? Of wel dan soms, mooie zin: of wel dan soms...
Neen, u moet stoppen met dat gekreun en gesteun want dat interesseert geen mens. Jammer maar waar. En het lijdt tot niets. Stel u nou toch 'ns voor dat u in een inrichting zit waar men met man & macht tracht u te genezen van een ernstige psychische aandoening...dat is toch vreselijk. Amens hoopt natuurlijk dat ze straks weer los mag lopen - hoop houdt de mens immers op de been - maar dat kan, zo hoorde ik recentelijk, wel een poosje duren. Krankzinnigheid kost geld, veel geld maar daar is ze voor verzekerd, laten we daar maar van uit gaan. En anders kan ze toch bij een van die rijke vriendjes van'r aankloppen of zouden die nu 'niet thuis' geven? Je weet het niet. Ik herinner me nog dat we naar een makelaar reden hier in onze mooie stad waar Amens een goed-gevulde enveloppe met flappen haalde en die achteloos op de achterbank van heur auto wierp. "Bemiddelingsflapjes" zei ze er quasi nonchalant bij en dat is best grappig, vindt u niet? Je zet een appartementencomplex in Spanje op je naam en beurt, als de duistere transactie is geregeld, met een voldaan gevoel de centjes. En geen haan die er naar kraait. U dient dit dus ook niet verder te vertellen want dat doen OSM niet. Maar het gaf haar wel ruimte om de daarop volgende maanden weer de Grand Madame uit te hangen en dat doet (deed moet ik eigenlijk zeggen want in een instituut voor gekken hebben ze je onmiddellijk door) ze met verve want haar mate van geliefdheid hing er van af en dan wil je wel eens wat extra's doen, toch? Klein snuffeltje er bij, stukje zalm waar ze zo dol op was (hoe zou de catering in dat instituut zijn? vraag ik me af) en wegspoelen met een mooie Chablis. Denk niet dat er in het instituut waar ze verblijft een goed gevuld wijnrek is, eerder een behoorlijke hoeveelheid ketamine. Moet ze maar niet in vloeibare vorm innemen vanwege de zeer dodelijke effecten. Je kunt er een paard mee omleggen. En ik ben dol op paarden want die zijn heel erg lief. De keuze is dus snel gemaakt.
PS:. Er komt zojuist het bericht binnen dat de Engelse componist Maxwell Davies een opera gaat schrijven over fraude. Misschien dat Amens de hoofrol voor haar rekening kan nemen. 'k Zal het eens voorstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten